Wortelpuntontsteking in Utrecht

Wortelpuntontsteking Utrecht

Een wortelpuntontsteking kan u bijna niet ontgaan door de pijn die een dergelijke ontsteking met zich meebrengt. Zoals de naam van deze ontsteking al doet vermoeden ontstaat een wortelpuntontsteking bij het uiteinde van de wortel van een tand of kies. Een wortelpuntontsteking is een langlopend proces, wat vaak niet van het een op het andere moment kan ontstaan. De ontsteking bevindt zich in het merendeel van de gevallen al minimaal een paar maanden in uw gebit, voordat u dit ook daadwerkelijk zult merken. Om de pijn bij u weg te nemen is een snelle behandeling van de wortelpuntontsteking in Utrecht bij de tandarts noodzakelijk.

Hoe ontstaat een wortelpuntontsteking?

Zoals in de inleiding van dit artikel al werd aangehaald, ontstaat een wortelpuntontsteking niet van de een op de andere dag. Een tand of kies bevat binnenin levend weefsel, wat onder tandartsen ook wel het ‘pulpa’ van een tand genoemd wordt. Het levend weefsel bevat zenuwen, bloedvaten en bindweefsel, die vanuit het kaakbot de wortel van uw tand in lopen via het wortelpunt. Het wortelpunt kan ontstoken raken als gevolg van een infectie met bacteriën, die via een gaatje in uw tand of kies bij de wortelpunt terecht gekomen zijn.

Wanneer u een gaatje in uw tand of kies niet laat behandelen kan deze steeds dieper en breder worden door de suikers die dagelijks in aanraking komen met uw gebit. Doordat het gat steeds dieper wordt, wordt de onderliggende laag van uw tand of kies, de dentine, aangetast. Wanneer de bacteriën in deze laag aangekomen zijn, kunnen deze eenvoudig doordringen tot uw wortelpunt.

Wortelpuntontsteking in Utrecht behandelen

Wortelpuntontstekingen kunnen in onze praktijk snel verholpen worden zodat u snel van de pijn af bent. Gelukkig kunt u wortelpuntontstekingen ook voorkomen door eens per (half) jaar een bezoek te brengen aan de tandarts in Utrecht. Door het vullen van gaatjes wordt de onderliggende laag over het algemeen niet aangetast en wordt het ontstaan van ontstekingen voorkomen.