Wanneer heb je je tandenborstel voor het laatst vervangen? We gooien verlopen voedsel weg, vullen de voorraad vitaminen en supplementen aan en vervangen onze schoonheidsproducten vaak, maar als het op gezondheid en schoonheid aankomt, is het onze mondhygiëne die niet zo veel aandacht krijgt als andere gebieden van ons lichaam. Er zijn echter belangrijke regels en tips die je moet volgen om een optimaal gebit te behouden.

Wanneer je je tandenborstel moet verwisselen

De meeste tandartsen, zoals deze, en de raden aan om je tandenborstel elke 3 maanden te vervangen. Na verloop van tijd ondergaan tandenborstels normale slijtage en worden ze minder effectief bij het verwijderen van tandplak uit tanden en tandvlees. Onderzoek heeft uitgewezen dat rond 3 maanden de borstelharen afbreken en hun effectiviteit verliezen.

Een andere overweging waar we normaal gesproken niet aan denken (en waar we waarschijnlijk niet graag aan denken) is dat ziektekiemen zich kunnen verstoppen en ophopen in de tandenborstelharen. Dit maakt het belangrijk om je tandenborstel te vervangen nadat je een verkoudheid hebt gehad, omdat je anders het risico loopt op een mogelijke herinfectie.

Schimmel en bacteriën kunnen zich ook in de haren ontwikkelen als ze niet goed worden verzorgd. Zorg ervoor dat je je tandenborstel na gebruik goed afspoelt en droogt, waarbij je hem onbedekt rechtop opbergt en uit de buurt van andere gebruikte tandenborstels houdt. Als je op reis gaat, zorg er dan voor dat je de kop van je tandenborstel bedekt om hem te beschermen en de verspreiding van ziektekiemen te verminderen.

Als je je niet meer precies kunt herinneren hoe lang het is geweest, let dan vooral op de conditie van je tandenborstelhoofd – of de borstelharen nu versleten zijn, uitwaaieren, of gerafeld, of vooral als je donkere kleurveranderingen ziet, wat een teken van schimmel is.

Wat gebeurt er als ik mijn tandenborstel niet vaak genoeg verander?

Als de wetenschap dat bacteriën en schimmels zich ophopen op je tandenborstelharen niet voldoende reden is om je tandenborstel vaker te vervangen, zijn er ook een aantal andere risico’s en ongenaakbare problemen die gepaard gaan met het niet vervangen van je tandenborstel. Een van de risico’s is het beschadigen van je tandvlees, omdat oude tandenborstels ineffectief worden bij het verwijderen van tandplak, wat leidt tot gingivitis. Als je je tanden onbehandeld laat, leidt een tandvleesontsteking tot een infectie, waardoor je tanden kunnen uitvallen.

Nog onaantrekkelijker is dat je ziek kunt worden van teveel gebruikte tandenborstels, je tandenborstel kan gaan schimmelen, of misschien wel het minst aantrekkelijke, je kunt ongewenste deeltjes binnenkrijgen als je ze in de buurt van een toilet bewaart.