We vinden het allemaal belangrijk dat we een frisse adem hebben en ons gebit er schoon en verzorgd uitziet. Niet alleen is dit netter naar de buitenwereld, ook voorkomt u op die manier dat u last krijgt van gaatjes, ontstoken tandvlees en bijvoorbeeld een ontstoken wortelpunt. In dergelijke situaties zal een tandartsbehandeling noodzakelijk zijn om u van uw pijn af te helpen. Wij geven u graag een aantal handige tips voor extra mondhygiëne, waarmee u de kans op gaatjes en andere complicaties aan uw gebit verlaagd. Voor meer advies over het schoonhouden van uw gebit kunt u de hulp van onze tandarts inschakelen.

Goed poetsen en tandenstokers

Voor een goede mondhygiëne is goed poetsen essentieel. Wij raden u aan om minimaal twee keer per dag te poetsen. Bij het poetsen verwijdert u het merendeel van de tandplak op en tussen uw tanden, wat normaliter de bron is van tandsteen, gaatjes en andere nare complicaties aan uw gebit. Na het poetsen wordt het aanbevolen om met een tandenstoker het tandplak tussen uw tanden en tandvlees te verwijderen. Dit is niet altijd even makkelijk, maar het zorgt wel voor een verbeterde mondhygiëne als het u lukt!

Naast een tandenstoker kunt u tevens gebruik maken van flosdraad, al wordt dit over het algemeen minder sterk aanbevolen door tandartsen en mondhygiënisten.

Bezoek een mondhygiënist

Wanneer u helemaal zeker wilt zijn van een schoon en gezond gebit, raden we u aan om een bezoek aan de mondhygiënist te brengen. Een mondhygiënist kan u helpen bij het schoonhouden van uw gebit door tips te geven over hoe u kunt poetsen, hoe u tandenstokers kunt gebruiken en hoe u uw eetpatroon zou kunnen verbeteren. Daarbij maakt een mondhygiënist uw gebit schoon door tandsteen achter en tussen uw tanden te verwijderen, ontstoken tandvlees te verhelpen, enzovoorts.

Een bezoek aan de mondhygiënist is echter geen vervanging van de periodieke controle bij de tandarts. De mondhygiënist kan uw gebit weliswaar reinigen, maar deze kijkt niet naar andere complicaties als gaatjes, ontstoken wortelpunten, enzovoorts. Deze complicaties kunnen doorgaans ook niet worden verholpen door de mondhygiënist. Hiervoor heeft u een afspraak bij onze tandarts nodig.