Een goede mondhygiëne is belangrijk. Niet alleen voorkom je op die manier dat je uit je mond ruikt, maar ook houd je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Om een goede gezondheid te bereiken, moet je tandplak verwijderen. Dit is het moeilijk zichtbare, witgele laagje, dat zich nestelt op je gebit en op de hechting met je tandvlees. Tandplak zet suiker en zetmeel van ons voedsel om in zuren, die gaatjes of ontstoken tandvlees veroorzaken.

Met welk gerei kun je het beste poetsen?

Je kunt kiezen uit een normale zachte tandenborstel met een kleine kop, die je circa elke drie maanden moet vervangen. Een borstel met te harde haartjes, die verwijderen niet alleen tandplak maar beschadigen tevens je tanden of tandvlees tijdens het poetsen. Je kunt ook kiezen voor een elektrische tandenborstel, omdat deze de juiste circulerende poetsbeweging voor je maakt. Je hoeft hem slechts goed te positioneren en de tandenborstel doet de rest. Mondhygiënisten raden daarom het gebruik aan van een elektrische tandenborstel. Je verwijdert op die manier meer tandplak in dezelfde poetstijd.

Wanneer moet je tandenpoetsen?

Het is gebleken dat je het beste tweemaal per dag je tanden moet poetsen voor een optimaal resultaat. Poets je maar een keer per dag je tanden, dan is de vraag welk tijdstip hiervoor het beste is. Dit doe je voor het slapengaan. De nacht is de langste tijd dat je niet eet op een dag en dus kunnen bacteriën zich in die tijd laven. Een andere fout is dat mensen die twee keer per dag tandenpoetsen voor het ontbijt reeds hun tanden poetsen en niet meer na het ontbijt. Vergeet bij het tandenpoetsen ook je tong niet, want deze houdt voedsel vast aan de achterkant waar bacteriën van zullen smullen. Maak daarom je tong ook schoon met een borstel. Dit leidt ook tot een verbetering van je adem.

Hoe lang moet je poetsen?

Het is al eerder vermeld dat tweemaal daags tandenpoetsen het beste is. Hoe vaak je ook je tanden poetst op een dag, je poetstijd moet ongeveer twee minuten bedragen. Dit is de minimale tijd die je nodig hebt om alle tanden en kiezen goed te poetsen.

Wanneer moet je je tandenborstel vervangen?

Een andere veelgemaakte fout is het niet tijdig weg doen van de tandenborstel. Een handborstel moet zeker eens in de drie á vier maanden vervangen worden, omdat de haartjes van je borstel dan vies zijn en ze niet meer goed nieuwe tandplak verwijderen. Ook als je ziek bent geweest, moet je een nieuwe tandenborstel erbij pakken. De bacteriën nestelen zich namelijk in de haartjes van je tandenborstel en kunnen je dan mogelijk opnieuw besmetten.

Ga naar de tandarts

In veel zorgverzekeringspakketten zit een bezoek aan de tandarts een keer of twee keer per jaar inbegrepen. Maak van deze periodieke controle gebruik, want de tandarts kan je eventueel tips geven om beter te poetsen en bij eventuele ontstekingen/gaatjes biedt hij zijn hulp aan om verdere schade te voorkomen. Merk je dat er vroegtijdig iets mis is, zoals een opgezwollen wang, een aanhoudende pijn in tand of kies of een nabloeding in je mond, maak dan gebruik van de spoedservice. Tijdens openingsuren kun je altijd in je eigen praktijk terecht voor spoedgevallen. Na de openingsuren word je doorverwezen naar een speciale spoed tandarts.