Waarom is flossen belangrijk?

Tandartsen raden u aan om elke dag te flossen. Flossen is belangrijk omdat het tandplak weg kan halen op plekken waar een tandenborstel niet bij kan. In de ruimte tussen de tanden blijft na een poetsbeurt vaak nog wat tandplak zitten. Tandplak kan op den duur verharden tot tandsteen en gaatjes veroorzaken. Ook kan het leiden tot tandvleesontstekingen die behoorlijk pijnlijk kunnen zijn. Een tandvleesontsteking kan er zelfs toe leiden dat tanden en kiezen los gaan staan en uit het gebit vallen. Met flosdraad, tandenstokers of tandenragers kunt u wel tandplak in de ruimtes tussen de tanden of kiezen verwijderen.

Hoe kunt u het beste flossen?

Afhankelijk van de ruimte tussen de tanden en kiezen, kunt u met flosdraad, tandenstokers of -ragers flossen. Als u met flosdraad flost, neem dan een stuk van ongeveer 35 tot 40 centimeter lang. Wikkel de uiteinden van het draad om de middelvingers van uw beide handen. Stop een stuk van een centimeter of 4 tussen uw beide duimen en wijsvingers en schuif de draad tussen uw tanden. Verwijder de tandplak met een heen- en weer gaande beweging. Voer deze beweging uit tussen alle tanden en kiezen. Als de ruimte tussen de tanden groot genoeg is voor een tandenstoker of –rager, kunt u het beste kiezen voor een tandenrager. Deze haalt meer tandplak weg dan een tandenstoker. Duw de rager in de ruimte tussen de tanden en haal de plak weg door heen en weer te bewegen. Het metalen gedeelte van de rager mag de tanden niet raken. Met een tandenstoker flost u op vergelijkbare wijze. U stopt de tandenstoker tussen de tanden en duwt tot de stoker niet meer verder kan. Vervolgens steekt u de stoker een paar keer heen en weer om de tandplak te verwijderen.