Normaal gesproken maak je bij de tandarts een geruime tijd van tevoren een afspraak. Wat als je nu plotseling enorme pijn aan je kiezen of tandvlees hebt? Voor deze gevallen zijn er spoedtandartsen. Deze zijn door geheel Nederland te vinden. Zowel een spoedtandarts Amsterdam als in alle andere steden in Nederland. Deze tandartspraktijken zijn ook in de nachturen en in de weekenden geopend. Tijdens de reguliere werktijden is het natuurlijk altijd mogelijk om een afspraak te maken met uw eigen tandarts.

Wat is een spoedgeval nu precies?

Wanneer is er nu precies sprake van een spoedgeval? Op het moment dat je ondragelijke pijn ervaart aan het gebit, is er sprake van een spoedgeval. Op zo een moment dien je direct contact op te nemen met een spoedtandarts. Dit geldt vooral verschillende problemen aan het gebit. Of er nu een tand is afgebroken, tandvlees ontstoken is of ernstige kiespijn is opgetreden dien je contact op te nemen. Echter vallen kleine aandoeningen zoals het uitvallen van een vulling niet onder een spoedgeval. In zo een situatie dient gewoon een afspraak gemaakt te worden met uw eigen tandarts.

Hoe kom je in contact met een spoedtandarts?

Bij spoed is het belangrijk om direct na te gaan waar een spoedtandarts bij jou in de buurt zit. De meeste praktijken hebben een website met een spoednummer erop. Hier kunt u contact met opnemen en een afspraak inplannen. Het is wel belangrijk om een geldig identiteitsbewijs en uw zorgpas mee te nemen.

Vergoeding van spoedgevallen

Bij het ontstaan van spoedgevallen is het uiteraard een ontzettende opluchting dat je hier direct met geholpen kan worden. Een spoedgeval kan echter ook kosten met zich mee brengen. Het is dan ook belangrijk om je verzekering te controleren voor een eventuele vergoedingen. Het is natuurlijk fijn om deze spoedgevallen te kunnen declareren bij uw zorgverzekering. De kosten van de spoedgevallen variëren vaak tussen de 50 en 250 euro. Deze kosten moeten uiteraard eerst worden van voorgeschoten. Dit verschilt per praktijk, sommige moeten direct worden voldaan. Bij andere is het mogelijk om achteraf te betalen en soms zelfs in termijnen.