Het is fijn om een gezond gebit te hebben. Geen last van klachten, geen pijn. De tanden zijn stralend wit en het tandvlees is gezond. Maar het kan ook anders zijn. Er zijn veel mensen die last hebben van ontstoken tandvlees. Als dit langere tijd aanhoudt is het raadzaam om een afspraak te maken bij de tandarts. U kunt hiervoor terecht bij de tandartsen van onze tandartspraktijk in Utrecht.

Kenmerken ontstoken tandvlees

Hoe kunt u zien of tandvlees ontstoken is? Gezond tandvlees is mooi roze en zit goed aangesloten aan de tanden en kiezen: alleen bij de aansluiting op tanden en kiezen zit het maximaal drie millimeter los. Bij ontstoken tandvlees zit het vaak veel ‘slapper’ om de tanden en kiezen heen. Ontstoken tandvlees is niet mooi roze maar donkerrood. Verder zal ontstoken tandvlees heel snel gaan bloeden bij het tandenpoetsen of bij het eten. Ook kan het tandvlees pijnlijk en/of opgezwollen zijn. Het kan zijn dat het tandvlees helemaal ontstoken is, maar plaatselijke onstekingen zijn ook mogelijk. Soms gaat ontstoken tandvlees gepaard met een vieze smaak in uw mond of slechte adem.

De oorzaak van ontstoken tandvlees

Hoe komt het dat tandvlees gaat ontsteken? Wanneer het gebit niet voldoende wordt schoongemaakt vormt zich tandplak op tanden en kiezen. In tandplak zitten bacteriën die de ontsteking veroorzaken. Het is daarom erg belangrijk om iedere dag twee keer te poetsen en dan ook goed tussen de tanden en kiezen te reinigen met tandenstokers of flosdraad. Op die manier kunt u tandplak verwijderen. Wanneer tandplan niet wordt verwijderd wordt het hard en vormt het zich tot tandsteen, waarop weer nieuwe tandplak komt. Hierdoor raakt het tandvlees steeds meer ontstoken.

Behandeling van ontstoken tandvlees

Als u last heeft van ontstoken tandvlees is het in de eerste plaats belangrijk om alle tandplak te verwijderen. Ook al gaat het tandvlees hierbij flink bloeden, toch is het belangrijk om aan de slag te gaan met flosdraad en tandenstokers. Alleen op deze manier kan de tandplak die de ontsteking veroorzaakt verwijderd worden. Als er al tandsteen op uw gebit zit is het beter om naar de tandarts of mondhygiënist te gaan. Die hebben goede apparatuur om alle tandsteen te verwijderen. Zodra dit is gebeurd kan het tandvlees gaan herstellen. Zorg daarna dat u uw gebit goed schoonhoudt, zodat er geen nieuwe tandplak komt en er dus een nieuwe ontsteking kan ontstaan. U kunt hierbij gebruik maken van een antibacteriële tandpasta, zodat u minder snel een ontsteking krijgt. Ook is het verstandig om regelmatig te spoelen met antibacterieel mondwater.

Als ontstoken tandvlees niet wordt behandeld

Wanneer het ontstoken tandvlees niet wordt behandeld kunt u schade aan uw gebit oplopen. Het tandvlees zal loskomen van de tanden en kiezen, waardoor de ontsteking steeds dieper gaat tot op het kaakbot, wat daardoor afbreekt en uiteindelijk leidt tot het uitvallen van tanden en kiezen.